پمپ غلیظ کش دنده ای یا پمپ روغن

پمپ غلیظ کش

پمپ غلیظ کش

پمپ غلیظ کش دنده ای یا پمپ روغن بخش مهمی از موتور خودرو است که ویژگی های سر و صدا و لرزش آن به طور قابل توجهی بر عملکرد موتور تأثیر می گذارد. صداهای تولید شده توسط هر دو نوسان فشار و جریان عامل اصلی در ایجاد صدای پمپ روغن هستند. بر اساس روش دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و الگوریتم تشابه صوتی Lighthill (LAA) ، یک روش شبیه سازی ترکیبی برای تجزیه و تحلیل سر و صدا از یک پمپ دنده خارجی ، به اصطلاح روش CFD-LAA ، در این مقاله ارائه شده است. توزیع فشار و سرعت سیال در میدان جریان ابتدا با استفاده از مدل CFD محاسبه می شود. صداهای تولید شده توسط میدان جریان شبیه سازی شده و طیف فشار صدای آنها با استفاده از مدل المان محدود مبتنی بر LAA (FE) بدست می آید. این روش به یک روش شبیه سازی نویز عددی اشاره دارد که مدلهای CFD و FE را با هم ترکیب می کند. بررسی های تجربی نشان می دهد که روش CFD-LAA برای شبیه سازی میدان صدا از پمپ دنده خارجی م effectiveثر و امکان پذیر است. علاوه بر این ، ویژگی های نویز پمپ دنده در شرایط کار معمولی محاسبه و بحث می شود. تکنیک ارائه شده در این مقاله می تواند به عنوان ابزاری مفید برای طراحی بهینه پمپ های دنده ای در مهندسی خودرو در نظر گرفته شود. © ۲۰۱۴ موسسه مهندسی کنترل سر و صدا.پمپ غلیظ کش

استفاده در خودرو

در مهندسی خودرو به خوبی شناخته شده است که به دلیل راحتی راحتی سواری خودرو ، تقاضای مداوم تولیدکنندگان قطعات برای کاهش سطح صدا و لرزش محصولات خود وجود دارد. پمپ دنده خارجی یک دستگاه ساده و مقاوم است که می تواند در دامنه وسیعی از فشار و سرعت چرخش کار کند. این ویژگی ها باعث می شود به طور گسترده ای به عنوان پمپ های روغن کاری در ماشین آلات ، پمپ های روغن در موتورها و یا در واحدهای انتقال نیروی سیالات در هوا فضا ، تولید نیرو ، صنایع کشاورزی و خودرویی مورد قبول واقع شوند. با این حال ، اشکالات اصلی پمپ دنده خارجی مربوط به سر و صدای زیاد و سطح لرزش ۲-۵ است. پمپ غلیظ کش دنده ای

سازمان استاندارد بین المللی (ISO) استاندارد نویز ISO 15086 را پیشنهاد کرده است که در آن سطح سر و صدا از اجزا و سیستم های هیدرولیکی نباید از ۷۰-۸۰ dB6 بیشتر شود. به طور کلی ، پمپ های دنده خارجی اغلب با سطح نویز همراه هستند که از انواع دیگر پمپ ها بالاتر است. چنین سطح نویز نتیجه ویژگی های دینامیکی سیال در سیستم است ، مانند موج جریان و فشار ، سختی مشبک متغیر و خطاهای دنده ۷٫ در پمپ دنده ای از مش دنده برای پمپاژ مایعات استفاده می شود. دو منبع اصلی لرزش و صدا وجود دارد که دارای همان فرکانسهای اساسی ۸ هستند. پمپ غلیظ کش دنده ای

پمپ غلیظ کش

یکی تغییر دوره ای توزیع فشار روی چرخ دنده ها ، به دلیل جریان سیال از محفظه فشار کم به محفظه فشار بالا است. مورد دیگر تغییر دوره ای نیروی مشبک دنده ۹،۱۰ است. مشخص شده است که صداهای منتقل شده از مایع عامل اصلی در میزان صدای پمپ دنده خارجی است که نیاز به تحقیقات بیشتر در زمینه مهندسی دارد. در این کار حاضر ، نویز منتقل شده از مایعات یک پمپ دنده خارجی با جابجایی متغیر مورد استفاده در موتور خودرو مورد بررسی قرار می گیرد. یک روش ترکیبی برای تجزیه و تحلیل سر و صدا از پمپ دنده ای ، اصطلاحاً CFD-LAA ، پیشنهاد شده است. از مدل CFD برای تخمین توزیع فشار و سرعت در اطراف چرخ دنده استفاده می شود. از LAA برای شبیه سازی صداهای منتقل شده از مایعات استفاده می شود. توزیع صدا و ویژگی های تحت برخی از شرایط معمول عملکرد پمپ به دست می آید. کارهایی که در این مقاله انجام شده برای مهندسین برای تجزیه و تحلیل مایع صدا و طراحی سازه های پمپ دنده ای بسیار آموزنده است. فشار روغن که با دور موتور افزایش می یابد توسط شیر محدود کننده فشار در پمپ روغن سنتی کنترل می شود. با این حال ، پمپ روغن در این لحظه با مصرف انرژی موتور و تبدیل انرژی ورودی به گرما ، همچنان در شرایط حداکثر خروجی کار می کند ، که پیری روغن را تسریع می کند. پمپ دنده ای مورد مطالعه در این مقاله یک پمپ دنده ای با جابجایی متغیر است که یک پمپ خودتنظیم الکتریکی کنترل شده با مزایای کنترل دقیق تر ، کارایی بیشتر در عملکرد و مصرف سوخت بالای موتور است. این پمپ می تواند به نتیجه برسد. پمپ غلیظ کش دنده ای

شیر مغناطیسی پمپ غلیظ کش

تحول بین فشارهای کم و زیاد توسط یک شیر الکترومغناطیسی-N428 که توسط واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) کنترل می شود. روش کار پمپ دنده را می توان به موارد زیر تقسیم کرد: مورد ۱: روشن شدن موتور هنگام روشن شدن موتور ، فشار روغن از طریق یک کانال به سطح پیستون تنظیم کننده و دو طرف واحد متحرک می رسد . شیر کنترل فشار N428 توسط واحد کنترل موتور فعال شده و سپس کانال فشار قابل کنترل باز می شود. بنابراین روغن می تواند به تمام سطوح پیستون تنظیم کننده فشار وارد کند و واحد متحرک در یک موقعیت خاص نگه داشته شود. پمپ روغن را با حداکثر فشار روغن تأمین می کند تا زمانی که به آستانه فشار کم (حدود ۱٫۸ بار) برسد. اگر موتور در دور کار باشد ممکن است فشار روغن کمتر از مقدار آستانه باشد.

پمپ غلیظ کش

هنگامی که دور موتور افزایش می یابد ، فشار روغن کمی افزایش می یابد ، و پیستون تنظیم کننده را حرکت می دهد. سپس کانال روغن که به قسمت جلوی پیستون منتهی می شود بسته می شود و همزمان لوله برگشت نیز باز می شود. فشار هیدرولیکی روی سطح پیستون بیشتر از نیروی فنر است. در نتیجه ، واحد متحرک در جهت مخالف نیروی فنر حرکت خواهد کرد. دنده محرک پمپ در مقایسه با دنده محرک دارای یک حرکت محوری است. نتیجه این است که جریان پمپ کاهش می یابد ، این بدان معنی است که پمپ با توجه به مصرف سوخت موتور سازگار است. حالت ۳: تغییر وضعیت فشار بالا با رسیدن دور موتور به ۳۵۰۰ دور در دقیقه ، فشار روغن با دور موتور و کلید پمپ به حالت فشار بالا افزایش می یابد. در آن زمان ، شیر تنظیم کننده فشار روغن N428 دچار قطعی شده است ، به این معنی که سوپاپ نمی تواند سیگنال الکتریکی را از ECU موتور دریافت کند. سپس کانال فشار و حفره بدون فشار که منجر به روغن روغن می شود بسته می شوند. با توجه به اینکه هیچ فشار روغن روی سطح پیستون تنظیم کننده وجود ندارد ، پیستون تنظیم کننده تحت نیروی فنر حرکت می کند. کانال روغن منتهی به قسمت جلوی پیستون باز خواهد شد و واحد متحرک به عقب حرکت می کند تا زمانی که دو چرخ دنده پمپ کاملاً درگیر شود. واحد متحرک تا زمان ایجاد فشار زیاد (حدود ۳٫۳ بار) در این موقعیت می ماند. حالت ۴: نگه داشتن در حالت فشار بالا در این لحظه ، شیر تنظیم کننده فشار روغن N428 هنوز در حالت قطع است. رابطه بین پیستون و فنر با فشار زیاد روغن حفظ می شود. اگر دور موتور همچنان افزایش یابد ، واحد متحرک دوباره شروع به حرکت می کند. نمای منفجر شده نمونه پمپ دنده ای در شکل ۱ نشان داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *